عناصر کلیدی طراحی سایت

  • سه شنبه, 26 آذر 1398 تعداد بازديد : 3916|

خلاصه فرآیند طراحی سایت

قدم اول برای طراحی سایت تعریف دقیقی از پروژه و نیازمندی­ها است که با همکاری کارفرما انجام می پذیرد. در این مرحله باید مشخص گردد که هدف نهایی از راه اندازی وب سایت چیست؟

 پس از اینکه هدف پروژه طراحی سایت مورد نظر مشخص گردید باید تمام عوامل موثر در این خصوص مانند محدودیت‌ها ، مسئولیت‌ها و راه‌های دستیابی به آن تعیین گردد. همپچنین باید ابعاد و ویژگیهای رسیدن به این اهداف نیز مشخص.و زمانبندی مناسب نیزارایه گردد.

 درادامه پس از مشخص شدن اهداف و محدوده پروژه طراحی وب سایت،  می توانیم به تولید ساختار سایت (Site Map) و همچنین مشخص نمودن اینکه محتوا چگونه با اهداف تعیین شده و عناصر سایت در ارتباط باشد بپردازیم.

پس از اینکه شناخت کاملی از ابعاد پروژه  طراحی وب سایت پیدا کردیم می توانیم تولید محتوا صفحات وب سایت رآغاز کنیم، پیشنهاد می گردد همزمان با تولید محتوا، بهینه‌سازی صفحات برای موتورهای جستجو (SEO) را مد نظر قرار دهید.

با توجه نیازمندی های اعلام شده از سوی کارفرما می توانیم طراحی عناصر بصری وب سایت را آغاز کنیم. بر اساس بررسی های صورت گرفته طراحی عناصر گرافیکی براساس ایده ها و یا عناصر فیزیکی امکان پذیر می باشد.

در این مرحله از کار که همه صفحات و نحوه نمایش آن برای بازدیدکننده سایت مشخص شده زمان بررسی های کارکردی آن می بادش. با بررسی و اجرای وب سایت طراحی شده بر روی مرورگرها و دستگاه‌های مختلف دسترسی به صفحات سایت و بررسی لینک‌ها آن را از دید یک کاربر مورد بررسی قرار داده و اشکالات احتمالی را مرتفع می نماییم.

در صورتیکه همه عوامل به درستی کار کند، زمان راه اندازی و در دسترس قرار دادن وب سایت برای عموم می باشد. سپس باید استرانژی اطلاع رسانی در مورد آغاز به کار وب سایت مورد توجه قرار گیرد.

پشتیبانی سایت آخرین مرحله پس از راه اندازی سایت می باشد، در این مرحله به روز رسانی فنی و محتوایی، تولید محتوای لازم بصورت مستمر، بهینه سازی برای موتور های جستجو باید مورد نظر باشد.

فرآیند طراحی وب سایت

برای طراحی وب سایت می توان فرآیند های زیر را مورد نظر قرار داد :

  • مفهوم سازی
  • طرح ریزی
  • تحقیق قبل از ایجاد وب سایت
  • تحقیق کلی
  • تبلیغات

طراحی صفحات وب  باید با تمرکز بر سادگی طراحی شوند، به طوری که هیچ اطلاعات و عملکردی غیر عادی که ممکن است کاربران را منحرف یا سردرگم کند، ظاهر نگردد. دو روش متداول برای طراحی وب سایت وجود دارد، طراحی پاسخگو (responsive ) و تطبیقی (adaptive) است. حفظ یک چیدمان با سازگاری بین دستگاه ها مختلف برای حفظ اعتماد و تعامل کاربر بسیار مهم است.

عناصر کلیدی طراحی وب

  • ترکیب بندی
  • رنگ
  • گرافیک
  • فونت
  • محتوا

علاوه بر عناصر اصلی طراحی وب  که یک سایت را از لحاظ بصری زیبا و جذاب می کند، باید  کاربر نهایی را نیز مد نظر قرار دهد. با در نظر گرفتن عوامل زیر می توان کاربر پسندی وب سایت را ارتقاء داد.

منو ها و ناوبری وب سایت

معماری وب سایت، منوها و سایر ابزارهای ناوبری در طراحی وب با توجه به چگونگی جستجو کاربران ایجاد می شوند. هدف این است که به کاربر کمک کند تا به سهولت، با یافتن کارآمد اطلاعات مورد نیاز خود، در سایت حرکت کند.

چندرسانه ای

انیمیشن های ویدئویی مرتبط در طراحی می تواند به کاربران کمک کند تا به اطلاعات مورد نیاز خود دست پیدا کنند. و همچنین بازدید کنندگان را تشویق به صرف زمان بیشتری در صفحه وب می کند.

سازگاری

جهت افزایش بازدید از وب سایت، صفحات را طوری  طراحی کنید که در تمامی مرورگرها و سیستم عامل های مختلف عملکرد خوبی داشته باشد.

فناوری

پیشرفت روز افزون فناوری  در این حوزه، طراحان وب سایت را قادر می سازد تا بتوانند  به کار خود نوآوری اضافه نمایند و وب سایت را همیشه، پویا و حرفه ای نگه دارند.

تعاملی

با افزودن فرم های نظرسنجی، نظرات  و خبر نامه در طراحی وب سایت ، مشارکت فعال کاربران را افزایش دهید.

در صورتی که می‌خواهید وب­ سایت شما در میان رقبای دیگر برجسته شود و از آن ها پیشی بگیرید، باید حضور آنلاین شما برجسته باشد. تعداد زیادی وب‌سایت راکد و خسته‌کننده در دنیا وجود دارد که شما نباید یکی از آن‌ها باشید. طراحی یک وب سایت با کیفیت راحت است، فقط باید خلاق باشید:

در خصوص کاربری و استفاده آسان و راحت سایت فکر کنید.  اگر بازدیدکنندگان . کاربران  چیزی که به دنبال آن هستند را راحت پیدا نکنند، سایت شما را ترک می‌کنند. کاربری را برای کاربر خود آسان کنید تا شما را بهتر بشناسند.

از رنگ های دل‌انگیز و چشم‌نوا.استفاده کنید.  رنگ در انتقال پیام درست به کاربران شما تاثیر به سزایی دارد. رنگ به شدت انگیزه ایجاد می‌کند و اغلب می‌تواند یک پیام قوی، سمبلیک و اغلب ناخودآگاه را منتقل کند. وقتی می‌خواهید برای طراحی سایت خود رنگ‌ها را انتخاب کنید از خودتان چند سوال بپرسید. بازدیدکنندگانتان چه کسانی هستند؟ هدف طراحی این وب سایت چیست؟ رنگ‌های روشن  توجه بازدید کنندگان را جلب می‌کنند و از نظر فیزیکی تحریک‌کننده هستند. رنگ‌های عمیق، مات و کم‌رنگ آرام‌تر هستند و محیط آرام‌تری ایجاد می‌کنند. در قالب سایت خود حداقل از سه رنگ استفاده نمایید.

از فضا و ترکیب بندی مناسب استفاده کنید. لازم نیست تمام اطلاعات و تمام عکس‌های شرکت را در صفحه اصلی قرار دهید. در صورتیکه فهرست سایت به خوبی طراحی شده باشد، می‌توانید از حداقل موارد در صفحه‌ی اصلی استفاده کنید و بهترین استفاده را از نظم فضایی ببرید. 

از تصاویر و عکس های  متناسب و گویا استفاده کنید. اطمینان حاصل کنید که عکس‌هایی که انتخاب می‌کنید به سایت و یا به محصولاتی که می‌خواهید برجسته کنید مرتبط است. اگر شما در حال فروش یک محصول هستید، استخدام یک عکاس همیشه ایده‌ی خوبی است. تفاوت بین عکس‌های آماتور و حرفه‌ای اغلب می‌تواند باعث شکست یا موفقیت یک وب‌سایت شود.

از فونت‌های منحصر به فرد که راحت خوانده شوند استفاده کنید.  در صورتیکه متن وب سایت شما ناخوانا باشد، داشتن محتوای عالی فایده‌ای ندارد.

 

 

نظرات

از پر شدن تمامی موارد الزامی ستاره‌دار (*) اطمینان حاصل کنید. کد HTML مجاز نیست.